loading...

مرجع مسجد سجاد مشهد

بازدید : 12
شنبه 11 فروردين 1403 زمان : 14:11

فقها به استناد این روایات و پیشنهاد هاى موکد نبی مسجد سجاد مشهد اکرم(ص) و ائمه شیعه, نماز قرائت در مسجد را براى همسایه اش مستحب موکد دانسته و رخنه‌ نماز در مسجد توسط همسایه آن را مکروه قلمداد نموده اند.
مرحوم آیه الله سیدمحمدکاظم یزدى در کتاب ((عروه الوثقى)) مى گوید: براى اهالی مسجد مکروه می باشد که بدون عذرى; مانند باران, نماز را در غیر آن مسجد اقامه کند. (4) و در رساله هاى مسجد سجاد مشهد عملیه مى خوانیم: ((مستحب هست نمازهاى واجب خصوصا نمازهاى یومیه را به جماعت برگزار کنند و در نماز صبح, مغرب و عشا خصوصا براى اهالی مسجد و کسى که صداى اذان مسجد را مى شنود بیشتر پیشنهاد شد‌ه‌است)).
طبق برخى از روایات منقول از اهل بیت ـ علیهم السلام ـ اهالی مسجد تا چهل خانه از هر جانب مى باشد. در ماجرا دیگرى کسانى که صداى اذان را (به طور طبیعى) مى شنوند, به عنوان همسایگان مسجد معرفى شده اند.(5)
معاویه بن عمار مى گوید: به امام رزرو مسجد سجاد مشهد درستگو(ع) عرض کردم: فدایت شوم حدود همسایگى چقدر میباشد؟ فرمود: از هر طرف چهل خانه.(6) و نبی اکرم (ص) فرموده اند: ((حد الجوار اربعون دارا)).(7)
در اکثر اوقات روستاها و شهرهاى کوچک طبق معنی ها این روایات تمامى اهالى حوزه‌ با مسجد اهل یک محل حساب مى شوند, خصوصا در حالتی‌که مسجد در راس شهر باشد و یا این که شهرها داراى چند محله بوده و درکانون آن محلات مسجدى باشد, مردمان آن دیار به طور کامل هم محلی مسجد محسوب شده و رزرو مسجد سجاد مشهد لازم هست نماز خود را در مسجد محل اقامه کنند و با این کار مستحبى موکد را عملى نمایند.
در دعوا وقف این مسإله مطرح می‌باشد که اگر کسى چیزى را وقف بر عنوان همسایگان بنماید در این‌حالت‌ درآمد حاصله از وقف به چه کسانى تعلق مى گیرد, در کتاب شرایع در این باره سه پایه آدرس مسجد سجاد مشهد بررسى گردیده‌است, استارت در مشخص نمودن هم محلی می بایست به عرف مراجعه گردد و براساس نظر دوم اهالی کسی که صاحبان خانه هایى اند که تا فاصله چهل ذراع از هر طرف واقع شده و اندازه هر ذراع از آرنج دست تا سرانگشت وسط دست مى باشد.(8) نظر دیگرى, چهل خانه از هر طرف را اهل یک محل مى داند, سپس محقق حلى این نظر را مردود دانسته و مالک جواهر آن را از نوادر دانسته و روایاتى را که هم محلی را چهل خانه از هر طرف مشخص کرد. حمل بر تقیه نموده است. وى مى افزاید: از‌آنجا که لفظ همسایه کلمه اى ((عرفى)) است و شرع مقدس هم در این مورد کلمه خاصى ندارد, براى دست یافتن به معناى آن باید به عرف مراجعه کرد, وى نشانی مسجد سجاد مشهد در مورد احادیثى که حد اهالی را چهل ذراع مشخص کرده گوید: شاید بتوان اعلام کرد خواسته معصوم(ع) از این بیان, همان معناى عرفى و رایج در بین مردم میباشد و براین اساس حیث استارت و ثانى درباره ی مشخص و معلوم نمودن حد اهالی با یکدیگر خلاف نخواهد بود. علامه حلى, پژوهشگر کرکى (محقق ثانى), شهیدثانى و تنى تنی چند از فقهاى متإخر ملاک شماره تلفن مسجد سجاد مشهد در تعیین هم محلی را مراجعه به عرف تلقى نموده اند

فقها به استناد این روایات و پیشنهاد هاى موکد نبی مسجد سجاد مشهد اکرم(ص) و ائمه شیعه, نماز قرائت در مسجد را براى همسایه اش مستحب موکد دانسته و رخنه‌ نماز در مسجد توسط همسایه آن را مکروه قلمداد نموده اند.
مرحوم آیه الله سیدمحمدکاظم یزدى در کتاب ((عروه الوثقى)) مى گوید: براى اهالی مسجد مکروه می باشد که بدون عذرى; مانند باران, نماز را در غیر آن مسجد اقامه کند. (4) و در رساله هاى مسجد سجاد مشهد عملیه مى خوانیم: ((مستحب هست نمازهاى واجب خصوصا نمازهاى یومیه را به جماعت برگزار کنند و در نماز صبح, مغرب و عشا خصوصا براى اهالی مسجد و کسى که صداى اذان مسجد را مى شنود بیشتر پیشنهاد شد‌ه‌است)).
طبق برخى از روایات منقول از اهل بیت ـ علیهم السلام ـ اهالی مسجد تا چهل خانه از هر جانب مى باشد. در ماجرا دیگرى کسانى که صداى اذان را (به طور طبیعى) مى شنوند, به عنوان همسایگان مسجد معرفى شده اند.(5)
معاویه بن عمار مى گوید: به امام رزرو مسجد سجاد مشهد درستگو(ع) عرض کردم: فدایت شوم حدود همسایگى چقدر میباشد؟ فرمود: از هر طرف چهل خانه.(6) و نبی اکرم (ص) فرموده اند: ((حد الجوار اربعون دارا)).(7)
در اکثر اوقات روستاها و شهرهاى کوچک طبق معنی ها این روایات تمامى اهالى حوزه‌ با مسجد اهل یک محل حساب مى شوند, خصوصا در حالتی‌که مسجد در راس شهر باشد و یا این که شهرها داراى چند محله بوده و درکانون آن محلات مسجدى باشد, مردمان آن دیار به طور کامل هم محلی مسجد محسوب شده و رزرو مسجد سجاد مشهد لازم هست نماز خود را در مسجد محل اقامه کنند و با این کار مستحبى موکد را عملى نمایند.
در دعوا وقف این مسإله مطرح می‌باشد که اگر کسى چیزى را وقف بر عنوان همسایگان بنماید در این‌حالت‌ درآمد حاصله از وقف به چه کسانى تعلق مى گیرد, در کتاب شرایع در این باره سه پایه آدرس مسجد سجاد مشهد بررسى گردیده‌است, استارت در مشخص نمودن هم محلی می بایست به عرف مراجعه گردد و براساس نظر دوم اهالی کسی که صاحبان خانه هایى اند که تا فاصله چهل ذراع از هر طرف واقع شده و اندازه هر ذراع از آرنج دست تا سرانگشت وسط دست مى باشد.(8) نظر دیگرى, چهل خانه از هر طرف را اهل یک محل مى داند, سپس محقق حلى این نظر را مردود دانسته و مالک جواهر آن را از نوادر دانسته و روایاتى را که هم محلی را چهل خانه از هر طرف مشخص کرد. حمل بر تقیه نموده است. وى مى افزاید: از‌آنجا که لفظ همسایه کلمه اى ((عرفى)) است و شرع مقدس هم در این مورد کلمه خاصى ندارد, براى دست یافتن به معناى آن باید به عرف مراجعه کرد, وى نشانی مسجد سجاد مشهد در مورد احادیثى که حد اهالی را چهل ذراع مشخص کرده گوید: شاید بتوان اعلام کرد خواسته معصوم(ع) از این بیان, همان معناى عرفى و رایج در بین مردم میباشد و براین اساس حیث استارت و ثانى درباره ی مشخص و معلوم نمودن حد اهالی با یکدیگر خلاف نخواهد بود. علامه حلى, پژوهشگر کرکى (محقق ثانى), شهیدثانى و تنى تنی چند از فقهاى متإخر ملاک شماره تلفن مسجد سجاد مشهد در تعیین هم محلی را مراجعه به عرف تلقى نموده اند

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 34
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 10
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 46
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 60
  • بازدید ماه : 239
  • بازدید سال : 857
  • بازدید کلی : 857
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی